Wat vind jij? IQ TEST Nieuws

#Opinie ; Krantenartikel met negatieve toon oogst negatieve mening.

Als de toon van een krantenartikel over Europese financiële integratie negatief is, heeft dat een negatieve opinie bij de lezer tot gevolg. Dat blijkt uit de masterproef van Kathleen Beckers die de impact van journalistieke framing op opinievorming van lezers onderzocht.

Studente Internationale Betrekkingen en Diplomatie Kathleen Beckers wilde onderzoeken hoe deopinie van individuen ten aanzien van de Europese Unie gevormd wordt. "Het is belangrijk om een inzicht te verkrijgen in hoe de publieke opinie over de Europese Unie gevormd en beïnvloed wordt, aangezien het draagvlak van de verdere Europese integratie mede afhangt van de steun van individuen", legt Beckers uit.

In het kader van haar masterproef produceerde de studente drie verschillende persberichten die zo dicht mogelijk aanleunden bij de opmaak en de look and feel van een echte krant. Elk nieuwsbericht had een vergelijkbare inhoud en opbouw, telkens op een andere manier geframed, namelijk: positief, negatief of neutraal. De drie uiteindelijke titels waren:

"Financiële integratie Europa kans voor ons land' (positief), "Financiële integratie Europa gevaar voor ons land' (negatief) en "Financiële integratie in Europa neemt toe' (neutraal). Ook werd bij elk artikel een passende foto gezocht om het effect van het waardenframe te versterken.

Frame beïnvloedt opinie

De participanten werden telkens blootgesteld aan één van de drie artikels. Vervolgens werd hun opinie ten aanzien van Europese financiële integratie gemeten. Bleek dat het gebruikte frame een invloed had op de later gemeten opinie: respondenten die werden blootgesteld aan het negatief geframed nieuwsbericht waren significant negatiever ten aanzien van financiële integratie dan respondenten die werden blootgesteld aan het positieve of neutrale frame.

Dit effect bleef ook overeind wanneer gecontroleerd werd voor een aantal variabelen. Zo hadden "angst voor globalisering' en "politieke interesse' eveneens een invloed op de opinie van de respondenten. Respondenten met een hoge angst voor globalisering waren gemiddeld minder positief ten aanzien van Europese financiële integratie dan respondenten die positiever stonden ten opzichte van globalisering. Ook bij politieke interesse trad het verwachte effect op, respondenten met een hoge politieke interesse waren gemiddeld meer positief ten aanzien van financiële integratie dan respondenten met een lagere politieke interesse. Politieke kennis had tegen de verwachtingen in geen rechtstreeks effect op de opinie van de respondenten.

Implicaties

"Algemeen kunnen we stellen dat Euroscepticisme of Eurofilie beïnvloed kunnen worden door bepaalde eigenschappen in de berichtgeving, zelfs wanneer gecontroleerd wordt voor een groot aantal persoonlijke en politieke variabelen", besluit Beckers. "Opinies ten aanzien van Europese integratie lijken nog niet echt gevormd te zijn in het hoofd van individuen, aangezien deze beïnvloedbaar zijn door de toon van nieuwsberichten. De resultaten van deze masterproef impliceren eveneens een aantal gevolgen voor de praktijk. Zo kan het voor journalisten belangrijk zijn om rekening te houden met de implicaties die hun berichtgeving heeft op het publiek. Voor politici en beleidsmakers is het evenzeer belangrijk om zich bewust te zijn van de invloed die berichtgeving heeft op de opinie van individuen. De steun van de bevolking gaat immers een steeds grotere rol spelen bij het maken van beleidsbeslissingen op Europees niveau."

Meer weten?

Student: Kathleen Beckers Kathleen.beckers@student.uantwerpen.be of 0476 49 88 33Promotor: Prof. Dr. J. Beyers Jan.Beyers@uantwerpen.be

Bron: Universiteit Antwerpen.

 
   « nieuwsoverzicht

Slim op de hoogte?

Volg ons op Twitter of Facebook voor het laatste IQ Test Nieuws door Intelligentietest.nl.

IQ Test Online

IQtest.dk

De gratis IQ test van Mensa Denemarken ...

Lees meer ....

De IQ Meter jr

De IQ Meter Junior is geschikt voor alle ...

Lees meer ....

De IQ-Meter

Vaak wordt er bij belangrijke ontmoetingen ...

Lees meer ....

Komt jouw test hier?

Suggestie voor een interessante gratis IQ ...

Lees meer ....
De gedachtenlezer van Neuralink, een bedrijf van Elon Musk, ...
 
Binnen de wetenschap heerst vaak nog het idee dat menselijk ...
 
Intelligentietest.nl

Meer dan 1.500.000 bezoekers gingen u voor en vonden de geschikte IQ test. Intelligentietest heeft de grootste verzameling (gratis) IQ Test / IQ Tests!