Een marketeer is intelligent en ondernemend

Marketeers zijn intelligent en ondernemend. Met hun inzichten proberen ze de verkoop van diensten en producten te verhogen. Toch zijn er zijn heel veel verschillende soorten marketeers. Welk marketingberoep spreekt jou aan en welke opleidingen kan je volgen?

 

Soorten marketeers

Er zijn heel veel verschillende soorten marketeers. Je hebt marketeers voor diensten en producten. Je hebt marketeers die andere marketeers aansturen en marketeers die gespecialiseerd zijn in bepaalde technieken, producten of markten. Denk bijvoorbeeld aan een marketingmanager, marketingmedewerker, marketingexpert, social media specialist, content marketeer, online marketeer, SEO specialist of SEA specialist.

Er zijn dus veel verschillende soorten marketeers. Toch hebben marketeers een ding gemeen. Ze zijn allemaal gewild om hun analytisch vermogen in combinatie met hun commerciële drive. Ze zijn met andere woorden intellectueel en ondernemend. Niet zo gek dat veel marketeers hoog zullen scoren op een intelligentietest. Maar een hoge score op een IQ-test zegt nog niet zo veel over je marketingkennis.

 

Opleidingen voor marketeers

Binnen verschillende vakgebieden volgen de ontwikkelingen elkaar op hoog tempo op; doorgaan zonder aanvullende opleidingen te volgen maakt dat je na verloop van tijd achter begint te lopen op collega’s. Dit geldt zeker ook voor marketingkennis.

Door te investeren in jezelf, blijf je interessant voor werkgevers. Opleidingen zijn er in tal van verschillende soorten en richtingen. Denk bijvoorbeeld aan een NIMA A opleiding, gericht op de laatste vormen van moderne marketing. Kennis die je hier opdoet zal heel anders zijn, dan de kennis vergaard bij een vergelijkbare opleiding vijf of tien jaar geleden. Marketing is een typisch voorbeeld van een vakgebied dat zich op hoog tempo ontwikkeld heeft.

 

Kies voor een opleiding met waarde voor werkgevers

Bij het selecteren van een aanvullende opleiding of training is het belangrijk om na te gaan, welke meerwaarde zo’n opleiding biedt voor jezelf en potentiële werkgevers. Niet iedere opleiding zal op dezelfde manier gewaardeerd worden door organisaties. Om het voorbeeld van de NIMA A opleiding er nog eens bij te pakken; NIMA is het Nederlands Instituut voor Marketing. Deze organisatie staat goed aangeschreven bij organisaties werkzaam binnen de branche voor (online) marketing. Een dergelijke opleiding afronden maakt je zodoende al snel een interessante kandidaat bij een sollicitatieronde. Waar NIMA specifiek gericht is op marketing, zijn er tal van vergelijkbare organisaties vindbaar voor andere sectoren en branches. Wat is de meest toonaangevende partij binnen jouw branche?

 

Kosten marketingopleiding kunnen meevallen of zelfs gratis zijn

Een aanvullende opleiding of training hoef je lang niet altijd zelf te bekostigen. Vaak hebben werkgevers een potje voor het verbeteren van het kennisniveau van individuele medewerkers. De opleiding kan uit zo’n potje bekostigd worden. Informeer er eens naar bij je huidige werkgever. Logischerwijs gaat het hierbij uitsluitend om opleidingen, die van meerwaarde zijn voor je huidige functie. Kijk hierbij goed naar de voorwaarden die gesteld worden door de werkgever. In sommige gevallen ben je verplicht enkele jaren voor de werkgever te blijven werken, wanneer je de opleiding door de organisatie laat betalen. Zou je eerder vertrekken, dan moet je mogelijk een deel van deze kosten terugbetalen. Dit geldt echter niet voor alle werkgevers.